Tuesday, May 24, 2011

Kematian itu satu kepastian..

              Kematian itu satu kepastian keran itu janji Allah,yang hidup pasti akan mati juga..tiada yang kekal selain Allah..bila Allah dah lafazkan "KUN FAYA KUN" maka akan terjadilah apa yang dikehendakinya...dalam hidup kita xdapat lari dengan apa yang telah dijanjikan...entry kali nih aku nak cakap pasal kematian yang sering aku fikirkan.."bila agaknya waktu aku"....hurm...

               Bila cerita pasal hal nih teringat masa kisah zaman skolah dulu..time 2 aku darjah enam..hurm!aku kehilangan sorang kawan yang sgt baik walaupun dia kuat menyakat and mengata tapi hatinya sangat baik..ADAM namanya,seorang budak yang ceria..aku xsangka yang hayat dia xlama bila di disahkan kena pnyakit barah hati..dia meninggal seminggu sebelum UPSR..sedih sgt time 2..aku n kawan2 yang lain sempat tengok jenazah dia tuk kali yang terakhir..aku doakan adam bahagia disana...

               Masa Form 1 pula,lain plak kisahnya..kawan aku ni pmpuan..dia suka ejek2 aku n cari gaduh...name dia ATIQAh...tp dlm xsngkanya aku...hayat dia pun xpanjang jugak..aku xpasti ape sakit yang dia alami..tapi yang wat aku sedih n xdpt nak terima..sebelum dia meninggal dia ada wat permintaan,,permintaan dia nak jumpa aku..so cikgu pun bwak aku g hospital n aku jumpa dia..time 2 dia koma..aku xdpt nak kata ape bila tngok dia cm 2...aku cuma mapu ckp "aku dtg tngok ko..ko bangun la...jangan tinggalkan kami smua"dia nages time 2...doktor kata dia leh dgr ape yg kita ckp....esoknya pula,cikgu umumkan kat perhimpunan yang dia dah takda...aku rase cm dunia dah terbalik..tp apa yang aku leh wat sbb Allah 2 lebih sayangkan dia kan?hurm..sbarlah wahai hatii..sahabat,semoga ko bahagia disana..hurm...aku harap kita akn dpertemukan disana nanti...

             selepas beberapa tahun aku kehilangan kawan,mase form 4 tragedi 2 terjadi lagi...aku xdpt terima apabila sahabat baik aku,Asyeqa Danea dah xda...time 2 bulan april kalau xsilap aku...aku terkejut sgt2..aku syg dia...sgt sygkan dia..tapi dia dah tinggalakan aku...Allah lebih sygkan dia...seminggu aku xp skolah sbb sedih punya pasal...kisah Syeqa nih terlampau banyak..hurm...Wahai Sahabat,aku harap ko xlupakan aku...aku sygkan ko buat selamanya...

              Kes aku pula bukan pasal kematian manusia..tapi kematian hati...hurm!xtawu nape...aku ditinggalkan sebegitu shj oleh org yg aku sgt syg...aku syg dia sgt2..tap nak wat cm ner kan?mungkin itu yg terbaik utk kami..segalanya Allah dh tetapkan..mmg sedih bila kita kehilangan org yg kita syg..lagi2 org yg bnyak buat kita gembira n selalu ada dgn kita bila2 mase time kita perlukan dia...sedih kan entry kali nih!tapi mungkin hati aku hidup semula kini selepas adanya bidadari itu yg hadir dlm hidup aku skarang...

            memang benar kematian itu pasti bukan?dah tertaluk dalam LUH MAHFUZ..kita sbg manusia yang xda pape nih xleh nak elak atau lari dr perjanjian 2...jadi bnyak2 kan lah amal kita..semoga kita semua diredhai Allah..aminnnn!insyaallah~~

No comments:

Post a Comment